Persbericht Deliveroo - 11/10/2023

Deliveroo en de Belgische Voedselbanken  strijden samen tegen voedselarmoede

DELIVEROO-BFFB-BUROBONITO-1-990000079e04513c.jpg

Brussel - Deliveroo kondigt met trots zijn partnerschap aan met de Belgische Federatie van Voedselbanken (BFVB) om voedselarmoede in ons land te bestrijden. Ten gevolge van deze samenwerking heeft Deliveroo een nieuwe functie aan het platform toegevoegd waarmee klanten een positieve impact kunnen hebben en mensen in nood ondersteunen. De samenwerking is begin oktober gestart en loopt tot en met 8 oktober 2024.

Voedselarmoede is een groeiend probleem in België, met ongeveer 210.000 mensen die momenteel beroep doen op de diensten van de Voedselbanken. Dit aantal is in 2022 met 18% gestegen ten opzichte van het jaar voordien, wat de steeds grotere uitdagingen weerspiegelt waarmee velen in het land worden geconfronteerd.

In het kader van Deliveroo's wereldwijde initiatief 'Full Life', wil de bezorgdienst lokale gemeenschappen ondersteunen in steden waar het actief is. Dit jaar beloofde het platform wereldwijd 4 miljoen maaltijden te voorzien in het kader van deze Full Life-campagne. Opdat Belgische klanten een bijdrage kunnen leveren, heeft Deliveroo een nieuwe in-app 'round-up' functie geïntroduceerd waarmee ze via het platform rechtstreeks donaties kunnen doen aan het BFVB. Met één klik op de knop kunnen klanten vanaf nu het totaalbedrag van hun bestelling naar boven afronden wanneer ze een bestelling plaatsen met de Deliveroo-app.

DELIVEROO-BFFB-BUROBONITO-10-990000079e028a3c.jpg

Jef Mottar, gedelegeerd bestuurder van de Belgische Federatie van Voedselbanken: « We zijn verheugd met het initiatief van Deliveroo om onze strijd tegen voedselonzekerheid  in België te ondersteunen. In tijden waarin de vraag naar voedselhulp groter is dan het aanbod , is alle steun meer dan welkom. We zijn Deliveroo en hun consumenten hiervoor zeer dankbaar. »

Quirin Dalemans, general manager van Deliveroo België, voegt hieraan toe: "Bij Deliveroo is iets teruggeven altijd een integraal onderdeel geweest van onze bedrijfsethiek, maar daarnaast ligt het helpen van mensen die worstelen met voedsel- en financiële onzekerheid me ook nauw aan het hart. Armoede is nog steeds een probleem dat vaak onopgemerkt blijft, terwijl 1 op de 7 Belgische kinderen in armoede leeft. Dit aantal is echt hoog, daarom ben ik trots dat de technologie van Deliveroo ons in staat stelt ons platform te gebruiken om een positieve impact te hebben op deze gemeenschappen. We hebben het succes gezien van onze "Full Life"-campagne in andere markten wereldwijd en kijken uit naar de impact die het zal hebben op onze gemeenschappen in België. Dit kunnen we niet realiseren zonder de hulp van onze trouwe klanten, dus wil ik hen en BFFB bedanken voor hun samenwerking."

Momenteel heeft de BFVB en haar 9 regionale Voedselbanken meer dan 670 aangesloten distributiepunten in België, die onvermoeibaar, dankzij hun duizenden vrijwilligers, werken om de voedselkloof te overbruggen. Ondanks hun inspanningen is de voedselinzameling slechts marginaal gestegen, met 23.036 ton ingezameld in 2022 vergeleken met 22.229 ton in 2021. En dat terwijl de voedselarmoede toeneemt in Antwerpen (23,1%), Charleroi (20,9%) en Brussel (20,5%) (2022 vs 2021). Hieruit blijkt dat er dringend extra steun nodig is om de bevoorrading met essentiële voedingsmiddelen op peil te houden.

Deliveroo en de BFVB verwachten een verdere stijging van het aantal begunstigden als gevolg van het uitdagende economische landschap, de stijgende werkloosheidscijfers en de aanhoudende impact van de inflatie. Helaas zal het voedselaanbod naar verwachting stabiliseren of zelfs dalen ten opzichte van 2022, gedreven door dalende trends in donaties en gestegen inkoopprijzen van voedsel.

Deliveroo blijft zich inzetten om een centrale rol te spelen in de aanpak van voedselarmoede en kijkt ernaar uit om zijn technologie en bereik in te zetten om de BFVB te ondersteunen in hun missie.

Hou je ervan om mensen te helpen? Ben je sociaal en meevoelend? Steek je graag de handen uit de mouwen en wil je net als wij honger en voedselverlies de wereld uit helpen? Laat dan zeker van je horen!

Ontdek de vacatures van de Regionale Voedselbanken

Van logistiek en bevoorrading tot administratie en communicatie: de Regionale Voedselbanken zijn steeds op zoek naar gemotiveerde vrijwilligers. Kan je je minstens 1 dag per week vrijmaken? Van harte welkom!

Word vrijwilliger bij een vereniging in je buurt

De Voedselbanken tellen meer dan 600 lokale aangesloten verenigingen. Zij bezorgen het ingezamelde voedsel gratis aan mensen in nood, en bieden hun daarbij ook een luisterend oor. Help je mee?

Elke bijdrage, hoe klein ook, maakt een verschil. Wist je dat je met 25 euro maar liefst 174 maaltijden op tafel brengt?

EENMALIGE GIFT

Voor elke gift van 40 euro of meer ontvang je een fiscaal voordeel van 45%. Een  gift van 40 euro kost je dus maar 22 euro.

MAANDELIJKSE GIFT

Met periodieke steun bereiken we samen een groter doel.

LEGATEN

Met een legaat beteken je ook na je levenseinde veel voor mensen in nood.

START ZELF EEN FONDSENWERVINGSACTIE VIA FACEBOOK

Jouw fondsenwervingsactie geeft kwetsbare mensen een duwtje in de rug.