Kruidvat geeft gezicht aan verzorgingsarmoede

Kruidvat maakt vandaag, op Wereldarmoededag, verzorgingsarmoede bespreekbaar. Dat doet Kruidvat met een aangrijpende video waarin het een gezicht geeft aan mensen die kampen met dit probleem. Maar liefst 1 op 4 Belgen* leeft namelijk in verzorgingsarmoede: voor deze mensen zijn dagelijkse verzorgingsproducten zoals shampoo, douchegel of deodorant niet vanzelfsprekend. Verzorgingsarmoede is helaas nog een relatief onbekend probleem. Zowel de fysieke als psychologische gevolgen ervan zijn echter groot.

 

We spreken over verzorgingsarmoede als iemand in de afgelopen twaalf maanden geen dagelijkse verzorgingsproducten, zoals tandpasta, wasmiddel of deodorant kon kopen vanwege een tekort aan financiële middelen. Uit onderzoek van Kruidvat en de Belgische Federatie van Voedselbanken blijkt dat mensen die in verzorgingsarmoede leven het belangrijk vinden dat er meer bewustwording voor hun situatie komt. Met een brede campagne zet Kruidvat een nieuwe stap in de strijd tegen dit maatschappelijk probleem.

 
Scheren vervangt shampoo

In de bewustwordingscampagne vertellen ervaringsdeskundigen openhartig over de impact op hun dagelijks leven. Door deze persoonlijke verhalen in een aangrijpende video te delen, wil Kruidvat de zichtbaarheid van dit maatschappelijke probleem vergroten.

Zo vertelt een van de ervaringsdeskundigen in de video dat hij kampt met huidproblemen. De reden zijn de oude scheermesjes die hij blijft gebruiken omdat nieuwe te duur zijn. Een andere getuige deelt dat hij genoodzaakt was om zijn haar af te knippen bij gebrek aan budget voor nieuwe shampoo. “Bij gebrek aan financiële middelen gaf ik er de voorkeur aan om mijn haar zo kort mogelijk te scheren. Op dat moment overvalt je een mix van verschillende gevoelens. Er is frustratie, je voelt je afgedankt en geïsoleerd.”

“Met deze openhartige verhalen geven we de mensen achter de cijfers een gezicht en creëren we meer bewustwording voor dit grote, maatschappelijke probleem”, zegt Bert Verhoef, Managing Director Kruidvat België. “Persoonlijke verzorging zou immers voor iedereen toegankelijk moeten zijn, en daar dragen we graag aan bij.”

 

Samen in Actie

Kruidvat organiseert weer de ‘Samen in Actie-weken’. Van 21 oktober tot en met 3 november kan iedereen een steentje bijdragen aan de strijd tegen verzorgingsarmoede. Klanten doen voordeel met een deelnemende aanbieding voor zichzelf en Kruidvat doneert, samen met haar partners, hetzelfde product aan gezinnen in armoede. Daarnaast ontvangen duizenden mensen via de Belgische Federatie van Voedselbanken een Kruidvat Health & Beauty-kaart ter waarde van 25 euro. Hiermee kunnen ze persoonlijke verzorgingsproducten kopen in een Kruidvat winkel. Ook kunnen klanten vanuit de Kruidvat Club hun spaarpunten doneren aan de voedselbanken.

Voor meer informatie over de video, de enquête over precaire zorg en de “Solidariteitspromoties”, ga naar de website: https://www.kruidvat.be/nl/verzorgingsarmoede

* onderzoek Ipsos I&O in opdracht van Kruidvat en de Federatie van Belgische Voedselbanken (juni 2024)

terug naar overzicht

Hou je ervan om mensen te helpen? Ben je sociaal en meevoelend? Steek je graag de handen uit de mouwen en wil je net als wij honger en voedselverlies de wereld uit helpen? Laat dan zeker van je horen!

Ontdek de vacatures van de Regionale Voedselbanken

Van logistiek en bevoorrading tot administratie en communicatie: de Regionale Voedselbanken zijn steeds op zoek naar gemotiveerde vrijwilligers. Kan je je minstens 1 dag per week vrijmaken? Van harte welkom!

Word vrijwilliger bij een vereniging in je buurt

De Voedselbanken tellen meer dan 600 lokale aangesloten verenigingen. Zij bezorgen het ingezamelde voedsel gratis aan mensen in nood, en bieden hun daarbij ook een luisterend oor. Help je mee? 

 

 

Elke bijdrage, hoe klein ook, maakt een verschil. Wist je dat je met 25 euro maar liefst 174 maaltijden op tafel brengt?

EENMALIGE GIFT

Voor elke gift van 40 euro of meer ontvang je een fiscaal voordeel van 45%. Een  gift van 40 euro kost je dus maar 22 euro.

MAANDELIJKSE GIFT

Met periodieke steun bereiken we samen een groter doel.

LEGATEN

Met een legaat beteken je ook na je levenseinde veel voor mensen in nood.

START ZELF EEN FONDSENWERVINGSACTIE VIA FACEBOOK

Jouw fondsenwervingsactie geeft kwetsbare mensen een duwtje in de rug.